27 Forum BHP
Co czeka uczestników Forum BHP?
Zapraszam Państwa na spotkanie poświęcone kilku trudnym, ważnym i aktualnym tematom. W trakcie trzech dni spotkamy się z ekspertami z Inspekcji Pracy, którzy, oprócz wieloletniego doświadczenia zawodowego w swoich dziedzinach, mają także bardzo dużą praktykę w prowadzeniu seminariów i warsztatów. Przyjrzymy się z takim zagadnieniom:
Prace szczególnie niebezpieczne – w energetyce i strefach zagrożonych wybuchem
Wypadki – ustalanie przyczyn
Współpraca z firmami zewnętrznymi
Zapewne wielokrotnie byliście Państwo na szkoleniach dotyczących co najmniej dwóch pierwszych tematów. Zaręczam jednak, że na tych zajęciach usłyszycie i podyskutujecie o wcześniej nie analizowanych niuansach. Trzeci dzień Forum to omówienie problemów, które coraz częściej bywają wyzwaniem dla służy BHP, a stanowią zbieg przepisów z obszaru bezpieczeństwa pracy i prawa budowlanego. Jak zawsze, Forum BHP to okazja do wymiany doświadczeń, dyskusji, konsultacji z prowadzącymi.
Zapraszam, bo to szkolenie warte Twojego czasu.
Beata Kaczmarek
FORUM BHP – ZAWSZE COŚ NOWEGO!
PROGRAM
Organizacja prac szczególnie niebezpiecznych w energetyce i strefach
zagrożonych wybuchem /6 godzin/
1. Organizacja prac przy urządzeniach energetycznych.
- Omówienie stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28.03.2013r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach energetycznych – odniesienie do uzgodnionych zmian projektu rozporządzenia z dnia 09.01.2019 r.
- Zasady organizacji prac przy urządzeniach energetycznych - omówienie ramowej instrukcji organizacji bezpiecznej pracy – przykłady praktyczne w zakresie pisania Instrukcji Organizacji Bezpiecznej Pracy.
- Zasady wykonywania prac przez podmioty „obce" na urządzeniach prowadzącego eksploatację – przykład praktyczny umowy na powierzenie eksploatacji urządzeń energetycznych wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu.
- Organizacja pracy na polecenie pisemne wykonania pracy - obowiązki i odpowiedzialność osób odpowiedzialnych.
- Organizacja prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych na podstawie instrukcji eksploatacji.
2. Eksploatacja urządzeń energetycznych.
- Omówienie zasad eksploatacji urządzeń energetycznych na podstawie zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28.03.2013r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych – omówienie zmian w zakresie zasad eksploatacji urządzeń energetycznych.
3. Zmiany w prawie dotyczące podstaw prawnych działania komisji kwalifikacyjnych.
- Prawo energetyczne – świadectwo kwalifikacyjne – omówienie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie:
- zakresu egzaminu w odniesieniu do komisji zakładowych oraz komisji innych niż powołane u danego prowadzącego eksploatację,
- terminów ważności świadectw kwalifikacyjnych,
- uznawania świadectw kwalifikacyjnych obcokrajowców wykonujących prace eksploatacyjne na terenie Polski,
- omówienie kierunku zmian prawa w zakresie świadectw kwalifikacyjnych w energetyce.
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
- Omówienie projektu z dnia 05.10.2018r. ustawy z dnia ……o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw odnośnie projektowanych zmian zapisów art. 54 Prawa energetycznego w zakresie zasad prac komisji kwalifikacyjnych oraz terminowości świadectw kwalifikacyjnych.
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 8 lipca 2010 r. w sprawie minimalnych wymagań, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, związanych z możliwością wystąpienia w miejscu pracy atmosfery wybuchowej.
5. Dyrektywa ATEX 2014/34/UE i jej implementacje do polskiego prawa poprzez:
- ustawę z 13.04.2016 o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku oraz Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 06.06.2016 r. w sprawie wymagań dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej,
- definicje upoważnionego przedstawiciela, importera, komponentu,
- wymagania dla wyrobów w zakresie materiałów w tym pojęcie produktów spełniających wymagania zasadnicze, ale stwarzających zagrożenie.
6. Wymagane dokumenty związane z BHP, ppoż. i eksploatacją urządzeń w strefach zagrożenia wybuchem.
7. Wymagania w zakresie oceny ryzyka wybuchu oraz dokumentu zabezpieczenia przed wybuchem wynikające z przepisów prawa. Komentarz praktyczny do treści dokumentu zabezpieczenia przed wybuchem, opracowywanie oceny ryzyka wystąpienia wybuchu, typowe powtarzalne nieprawidłowości.
8. Organizacja prac wykonywanych w strefach zagrożonych wybuchem.
- Wykaz potencjalnych miejsc i przestrzeni pracy zagrożonych wybuchem.
- Pisemne instrukcje i pozwolenia na pracę w miejscach zagrożonych wybuchem oraz wytyczne dotyczące środków i warunków zapewniających właściwą koordynację prac prowadzonych w miejscach zagrożonych wybuchem (instrukcje eksploatacji, instrukcje stanowiskowe, formularze, listy kontrolne).
- Wytyczne dotyczące przeprowadzania przeglądów, konserwacji prac remontowych i dopuszczania do użytkowania w atmosferach zagrożonych wybuchem instalacji, urządzeń, narzędzi i systemów zabezpieczeń.
9. Zasady montażu połączeń kołnierzowych w strefach zagrożonych wybuchem – omówienie uprawnień w zakresie montażu i odbioru połączeń kołnierzowych wykonywanych na instalacjach.
Prowadzący: Jacek Czech - pracuje w instytucji kontrolnej, ekspert w dziedzinie eksploatacji instalacji elektrycznych i urządzeń technicznych, w tym w atmosferach zagrożonych wybuchem, posiada bogate doświadczenie przy weryfikacji dokumentacji BHP, rozpoznawaniu przyczyn
i okoliczności wypadków, praktyk z zakresu kontroli kart oceny ryzyka, uczestniczył w pracach nad przygotowaniem nowych rozporządzeń w sprawie BHP przy urządzeniach i instalacjach elektrycznych.
Ustalanie przyczyn wypadków przy pracy - warsztaty /6 godzin/
I część
Ćwiczenia z ustalania przyczyn wypadków przy pracy w kilkuosobowych zespołach. Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy i otrzymają protokoły powypadkowe z wypadków, które rzeczywiście miały miejsce. Zadaniem uczestników będzie wskazanie przyczyn wypadków w oparciu o opisaną sytuację faktyczną oraz wskazanie braków w dokumentacji – okolicznościach wypadku, które mają wpływ na ustalenie wszystkich przyczyn. Każda z grup będzie miała możliwość przedstawienia swoich ustaleń, pozostali uczestnicy będą mogli wnieść swoje uwagi, a całość zostanie uzupełniona i podsumowana przez prowadzącego.
II część
Przyczyny wypadku – wykład + przykłady + orzecznictwo + wyjaśnienie wątpliwości uczestników:
- co to jest przyczyna wypadku – definicja,
- przyczyna wewnętrzna, przyczyna zewnętrzna wypadku wynikająca z definicji wypadku przy pracy a przyczyna wypadku – w tym jak traktować przyczynę zgonu – jako przyczynę wypadku czy przyczynę zewnętrzną,
- czym różni się przyczyna wypadku od skutku wypadku – pojęcie już prawie zapomniane: wydarzenie powodujące wypadek (kiedyś traktowane jako przyczyna bezpośrednia wypadku),
- przyczyna bezpośrednia i przyczyna pośrednia – czy warto stosować taki podział i jaki to ma wpływ na wskazanie wniosków profilaktycznych,
- uwagi inspektorów pracy do formułowania przyczyn wypadków,
- przyczyny „ludzkie” wynikające z klasyfikacji GUS i ich wpływ na odpowiedzialność i świadczenia,
- przyczyny techniczne i organizacyjne – odpowiedzialność pracodawcy - wskazywanie niektórych przyczyn, np. brak nadzoru i wpływ na odpowiedzialność pracodawcy,
- sposób formułowania przyczyn a klasyfikacja GUS – na zasadzie porównania przyczyn wskazanych wg. klasyfikacji GUS a przyczyn określonych w sposób prawidłowy wykażemy różnice w ich interpretacji,
- definicja nagłości zdarzenia – różnica pomiędzy wypadkiem a chorobą zawodową,
- ciężkość wypadku – definicja, określanie skutku wypadku przez lekarzy – zależność pomiędzy skutkiem wypadku (ciężki, lekki) a liczbą dni L4 – po co nam w ogóle definicja wypadku ciężkiego i jaki to ma wpływ na świadczenia dla poszkodowanych, a jakie ma znaczenie dla pracodawcy,
- zgłaszanie wypadku do PIP i prokuratury – aspekty praktyczne, sposób zgłoszenia, dlaczego na miejsce wypadku przyjeżdża policja, prokurator oraz PIP, jeżeli wypadek jest wypadkiem lekkim.
III Część
Przedstawienie dokumentacji z konkretnego wypadku, który był badany przez inspektora pracy:
- przedstawienie zapisu okoliczności wypadku oraz sformułowanych przyczyn przez zespół powypadkowy,
- przedstawienie zapisu okoliczności oraz sformułowanych przyczyn przez inspektora pracy – wskazanie sposobu prawidłowego formułowania przyczyn wypadku.
Prowadzący: Zbigniew Latacz – pracuje w instytucji kontrolnej, specjalizuje się w tematyce wypadków przy pracy, autor licznych artykułów i publikacji, wykładowca na studiach podyplomowych, doskonały szkoleniowiec – nawiązuje świetny kontakt z uczestnikami, potrafi klarownie tłumaczyć skomplikowane zagadnienia, zachęca do dyskusji.
Współpraca z firmami zewnętrznymi /5 godzin/
- Podstawowe unormowania i wymagania przepisów prawa.
- Zakres umowy o współpracy między pracodawcami (inwestorem i wykonawcą) prowadzącymi pracę w tym samym miejscu – jakie zapisy powinny znaleźć się w umowie.
- Koordynator ds. bhp – zadania i uprawnienia. Czy koordynator może wydawać zalecenia
w zakresie BHP lub wstrzymać pracę firmie zewnętrznej? - Kierownik budowy (robót) – zadania i uprawnienia.
- Plan BIOZ jako element organizacyjnego zapewnienia bezpiecznych warunków pracy.
- Najczęstsze wątpliwości i pytania dotyczące koordynacji prac.
- Odpowiedzialność pracodawców za przestrzeganie przepisów bhp w miejscu wspólnego wykonywania prac.
- Możliwy jest krytyczny przegląd umów stosowanych przez uczestników – proszę o przesłanie ich do organizatora do 10 maja 2019 r.
Prowadzący: Maciej Ujma - Absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Częstochowskiej. Od 1995 roku pracuje w instytucji kontrolnej. W roku 2004 uzyskał tytuł specjalisty w zakresie bezpieczeństwa użytkowania oraz eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych. Od roku 2010 został wpisany na stanowisko wykładowcy w Ośrodku Szkolenia PIP, gdzie prowadzi szkolenia dla kandydatów na inspektorów pracy, rzeczoznawców bhp, społecznych inspektorów pracy oraz innych. Prowadzi również szkolenia okresowe i doskonalące dla pracowników służby bhp oraz kadry kierowniczej.
ORGANIZACJA
KIEDY
22 – 24 maja 2019 r.
Przyjazd uczestników w środę 22 maja 2019 r. do godz. 9.00, zakończenie szkolenia w piątek ok. godz. 13.00.
GDZIE
Hotel*** Premium 43-460 Wisła, ul. Kopydło 20, www.hotelpremium.pl
Komfortowy hotel, który jako jedyny w Wiśle otrzymał rekomendację przewodnika Gault & Millau i oferuje doskonałą kuchnię w restauracji Wine Bar & Steak House. W hotelu można skorzystać ze strefy SPA – jacuzzi, masaży, sauny fińskiej, sauny parowej czy łaźni rzymskiej. Oczywiście uzupełnieniem jest szeroka oferta Wellness. Pokoje są wyposażone w tv sat, telefon, Internet wifi, suszarkę, sejf, ręczniki, kosmetyki, kawę/herbatę, wodę mineralną, czajnik.
INWESTYCJA
Cena za osobę wynosi 1760 złbrutto (VAT zwolniony) i zawiera:
- merytoryczną zawartość szkolenia
- materiały szkoleniowe w wersji papierowej i elektronicznej,
- wyżywienie i przerwy kawowe,
- 2 noclegi w pokoju dwuosobowym,
- zajęcia fakultatywne.
Możliwe dopłaty:
- pokój jednoosobowy – 160 zł,
- dodatkowy nocleg od wtorku wraz z kolacją – 200 zł.
Płatności należy dokonać do 15.05.2019 r. Faktury będą wystawione z datą 22.05.2019 r. i przekazane uczestnikom po zakończeniu Forum.
DODATKOWO
Możliwe jest uzupełnienie szkolenia okresowego dla służby BHP– proszę zaznaczyć taką opcję w druku zgłoszenia.
ZGŁOSZENIE UCZESTNICTWA
- na druku zgłoszenia – do pobrania ze strony www.csdkontra.pl
- do 30 kwietnia 2018 r.
- możliwość rezygnacji w formie pisemnej do 2 maja 2019 r. ze zwrotem dokonanej płatności, przy rezygnacji po tym terminie opłata nie będzie zwracana. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia
z konieczności opłaty. - do 17 maja 2019 r. do uczestników zostanie przesłana mailem agenda spotkania,
- organizator zastrzega sobie prawo zmian w programie i odwołania szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora,
- CSD Kontra jest niepubliczną placówką kształcenia, uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o ukończeniu seminarium zgodne z wzorem określonym w Rozporządzeniu MEN (Dz. U. 2012, poz. 186), zawierające imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz nr PESEL uczestnika.