Rola lidera w budowaniu kultury bezpieczeństwa
CELE SZKOLENIA
Jak spowodować, aby pracownicy chcieli przestrzegać przepisy i zasady BHP? Jak budować odpowiednią kulturę organizacyjną? Jak odpowiadać na wymówki? Jak uświadamiać pracownikom, że to na nich ciąży odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo i zdrowie? Ten trening daje odpowiedzi na takie pytania. Jest wsparciem przede wszystkim dla kadry kierowniczej na każdym szczeblu, a także dla służby BHP. Pozwala zaplanować strategię budowania zaangażowania pracowników w obszarze bezpieczeństwa.
Program
1. Środowisko pracy:
a. specyfika pracy (w przemyśle) oraz złożoność środowiska pracy z uwagi na prowadzone operacje,
b. co na to ludzka percepcja, czyli uwarunkowania psychiczne (psychomotoryczne) i ich związek z procesami pracy,
c. zasady (normy, reguły, standardy) a rzeczywistość BHP na podstawie przykładów,
d. analiza “AS IS / TO BE” – „jak jest / jak być powinno”.
Realizacja modułu:
- Ćwiczenie dwuetapowe – krok 1. indywidualne, krok 2. grupowe
- Dyskusja i poszukiwanie odpowiedzi na pytania, z wykorzystaniem 4 pytań kartezjańskich: +/+ +/- -/+ -/-:
- Co u nas działa?
- Co należałoby poprawić?
- Kto miałby wziąć w tym udział?
- Jak należałoby to zrobić?
- Jakie odniesiemy korzyści?
2. Wartości i normy kultury organizacyjnej jako aspekty budujące postawy odpowiedzialności wszystkich pracowników za bezpieczeństwo środowiska pracy:
a. świat człowieka, świat wartości,
b. związki wartości z normami,
c. normy wytyczające zasady funkcjonowania i zachowania ludzi – jak się kształtują
w życiu człowieka (dom, szkoła, praca, środowisko społeczne) i jak sobie z tym radzimy?
d. wpływ norm i wartości osobistych na funkcjonowanie człowieka w środowisku pracy (system nieformalny wspierający lub osłabiający działanie systemu formalnego).
Realizacja modułu:
Ćwiczenie indywidualne - Koło wartości – kanon wartości jednostki.
Ćwiczenie grupowe / w podgrupach / parach
- Budujemy kanon wartości pracownika zorientowanego na przestrzeganie zasad BHP.
- Samoświadomość i odpowiedzialność – narzędzia kształtowania.
- Ślepe zaufanie / nie zrobię ci krzywdy.
3. Czynniki umożliwiające, zachęcające lub nakazujące omijanie wytycznych, norm i zasad BHP:
a. schematy myślowe pracowników: ryzyko, brawura, strach, panika, rutyna,
b. monitoring środowiska pracy,
c. kara i nieuchronność poniesienia konsekwencji,
d. system motywacyjny w obszarze BHP:
i. dla pracowników
ii. dla kierowników
Realizacja modułu:
Przykłady niestosowania się do norm i zasad oraz ich konsekwencje
Ćwiczenie grupowe / w podgrupach / parach – „Dobra śpiewka zawsze na czasie”.
1. Identyfikacja powodów ignorowania zasad BHP
2. Opracowanie propozycji konkretnych działań w takich sytuacjach
4. Rola przełożonego i jego wpływ na przeciwdziałanie sytuacjom niepożądanym:
a. kierownik jako moderator procesu zapewnienia bezpieczeństwa pracy i budowania świadomości pracowników w tym zakresie,
b. kierownik:
i. lider godny naśladowania – jaką mam postawę
ii. kontroler rzeczywistości
iii. surowy sędzia
c. komunikacja – istotne narzędzie pracy kierownika w zakresie oddziaływania na pracowników i ich postawy wobec zasad BHP:
i. skuteczność komunikacji - jasność i spójność przekazu,
ii. eliminacja barier w komunikacji,
iii. aktywne słuchanie i parafraza – narzędzia weryfikacji zrozumienia poleceń i zadań.
Realizacja modułu:
Test - postawa
Ćwiczenie indywidualne
• parafraza,
• spójność przekazu werbalnego i niewerbalnego,
• co autor miał na myśli,
• tak się to robi.
Ćwiczenie grupowe / w podgrupach / parach- „zapamiętane – powiedziane”.
5. Program dobrych praktyk i usprawnień – mentoring i coaching w służbie bezpieczeństwa środowiska pracy.
Realizacja modułu:
Ćwiczenia grupowe / w podgrupach / parach
Opracowujemy kompleksowy program dobrych praktyk w zakresie BHP z uwzględnieniem systemu zachęt i sankcji – benchmarking.
CZAS TRWANIA
1 dzień, 6 godzin.
ORGANIZACJA
Szkolenie może zostać zrealizowane w formie zamkniętej w siedzibie Klienta. Po określeniu Państwa potrzeb, planowanej ilości uczestników, terminu zajęć, z przyjemnością przedstawię propozycję cenową.
INFORMACJE DODATKOWE
Beata Kaczmarek tel. 32 258 94 71, mail: info@csdkontra.pl
Termin szkolenia
do ustalenia
Lokalizacja
do ustalenia
Do pobrania
Pobierz ofertę aby zapoznać się ze szczegółami.